menusearch
elmopazhoheshnews.ir

نقش آفرینی «دولت دانش‌بنیان» در جذب نخبگان

جستجو
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۷:۲۸
۱۴۰۱/۸/۲۴ سه شنبه
(0)
(0)
نقش آفرینی «دولت دانش‌بنیان» در جذب نخبگان
نقش آفرینی «دولت دانش‌بنیان» در جذب نخبگان

نقش آفرینی «دولت دانش‌بنیان» در جذب نخبگان

 

رئوف میلان‌نورانی*

 

بحث شرکتهای دانشبنیان در سال جاری به نقطه اوج خود رسیده است و تاثیر این شرکتها در اموری چون بالابردن نرخ اشتغالزایی، فروش، صادرات و اشاعه فناوری‌ها ارزش و اهمیت این شرکتها را بیشتر از پیش کرده است. شرکتهای دانشبنیان عموما به شرکتهایی اطلاق می‌شود که در راستای تبدیل علم به ثروت با کمک فناوریهای روز دنیا کالاها و خدماتی را ارائه میکنند که این فناوریها عمدتا دارای سطح مقبولی از پیچیدگی و نوآوری است. این شرکتها ذاتا تولیدکننده هستند. لذا حمایت از آنها نقش بیبدیلی در رشد تولید داخلی دارد و تاثیر شگرفی بر کاهش واردات و افزایش استقلال کشور در جنبههای مختلفی چون اقتصادی، سیاسی و فناوری دارد.

پس حمایت‌های حاکمیتی از این مجموعه های علم محور نیز در قالب برخی قوانین به بدنه اجرایی کشور تزریق شده است. با این تفاسیر در سال اخیر بنا به فرمان رهبری توجه و تمرکز ویژهای روی این شرکتها انجام میشود. با توجه به ماهیت علمی و فناوری آنها در اکثر موارد نخبگان حوزه فناوری را به درون مجموعه خود جذب می‌کنند تا بیشترین ارزش افزوده را برای کالا و خدمات علمی خود ایجاد کنند.

 

دولت دانشبنیان

دولت به عنوان بزرگترین مجموعه و سازمان انسانی در کشورها میتواند در کسوت یک شرکت دانشبنیان یا بزرگترین شرکت دانشبنیان بررسی شودکه با این نگرش می‌توان ظرفیت های جدیدی برای آن تعریف و ایجاد شود البته خود دولت نیز از سازمانها و ادارات متعددی تشکیل شده که هر کدام به تنهایی می‌توانند یک شرکت یا مجموعه محسوب شوند. با این دیدگاه دولت نیز نیازمند قوانین حمایتی دانش‌بنیانی است. و حتما باید درون پیکره خود تار و پود متشکل از افراد نخبه را برپا کند.

تمام دولتها دارای منابع انسانی و طبیعی هستند. که در این میان منابع انسانی ماهر به لحاظ داشتن تخصص ها و توانایی ویژه و حتی منحصر به فرد دارای ارزش بسیار بیشتری می‌شوند چرا که تامین نیروی انسانی نخبه و برجسته بسیار محدود و سخت است.

کشور ما نیز با توجه به جهش و خیز بلند خود در راستای توسعه یافتگی بایددر حفظ و تامین این منابع تخصصی برنامه مدون و منسجم داشته باشد و زیرساختهای خود به عنوان یک دولت دانش‌بنیان را تقویت کند. دانش‌بنیانی دولت در همه عرصهها میتواند خود را نشان دهد و در همه ادارات چه از نظر بحث خدمات و چه بحث تجهیزات و فناوریها، دولت باید این سیاست را پیشه کند و با تفکر دانش‌بنیان در خدمت مردم باشد.

 

 

* عضو کمیته فنی مالکیت فکری وزارت بهداشت

منبع: isti.ir

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار