menusearch
elmopazhoheshnews.ir

۱۰ کشور برتر در حوزه فناوری نانو کدامند؟

جستجو
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۷:۵۸
۱۴۰۲/۸/۱۹ جمعه
(0)
(0)
۱۰ کشور برتر در حوزه فناوری نانو کدامند؟
۱۰ کشور برتر در حوزه فناوری نانو کدامند؟

برترین کشورها در حوزه فناوری نانو امریکا، ژاپن، کره جنوبی، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، کانادا، بلژیک، استرالیا و آلمان هستند.

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از خبرگزاری آنا، طی سالهای اخیر با پیشرفت فناوری نانو، بسیاری از صنایع به طور چشمگیری متحول شدند از جمله صنعت ساخت نیمه رساناها، مراقبت های بهداشتی و درمانی برای انتقال ایمن دارو به مکان های هدف در بدن و تولید مواد غذایی که می‌توان از آن برای بهبود دسترسی زیستی به مواد مغذی حیاتی برای سلامت انسان استفاده کرد.

فناوری نانو در اکثر صنایع روی کره زمین کاربردهای بسیاری خواهد داشت و پیش بینی می‌شود بازار آن تا سال ۲۰۲۴ به ۱۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد، بنابراین پیشرفته ترین کشورها در فناوری نانو آماده هستند تا از سرمایه گذاری های خود در این زمینه سود زیادی ببرند.

مطمئناً برای رسیدن به این نقطه نیاز به سرمایه گذاری و تحقیقات بسیار زیادی است، به طوری که هزینه های جهانی برای تحقیقات نانوتکنولوژی نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

وب سایت INSIDER MONEY در جدیدترین بررسی خود، فهرست ۱۰ کشور برتر حوزه فناوری نانو را منتشر کرده است. کارشناسان برای تهیه این رتبه‌بندی از پیشرفته‌ترین کشورها در فناوری نانو، از پایگاه داده ثبت اختراعات سازمان همکاری اقتصادی و توسعه استفاده کرده اند. آنها فهرست را محدود کرده‌اند تا فقط ثبت اختراعات IP۵ مرتبط با فناوری نانو که در آن شهروندان کشورهایی بیشترین پیشرفت را در این زمینه داشته‌اند مشخص شود.

«IP۵»، مجمعی متشکل از پنج دفتر مالکیت فکری مهم و کلیدی است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مرتبط با ثبت و حفاظت از حقوق مالکیت فکری در سطح جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این مجمع، با هدف هماهنگ‌سازی فعالیت‌های دفاتر مذکور و توسعه همکاری بین آن‌ها، به‌ویژه در جهت بهبود کارایی فرآیند ارزیابی ثبت اختراع، ایجاد شده و اعضای آن عبارتند از: دفتر ثبت اختراع اروپا « EPO »، دفتر ثبت اختراع ژاپن «JPO»، دفتر مالکیت فکری کره جنوبی «KIPO»، دفتر مالکیت فکری جمهوری خلق چین «CNIPO»، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO».

 

ثبت اختراعات IP۵ حداقل در دو دفتر IP مختلف ثبت شده است که یکی از آنها باید نزد یکی از اعضای IP۵ باشد که ۸۰ درصد درخواست های ثبت اختراع جهان را پردازش می‌کند. داده های استفاده شده مربوط به پرونده های سال ۲۰۱۸ است که جدیدترین سالی است که داده های کامل در دسترس است. این شامل کشورهای غیر OECD مانند جمهوری خلق چین نمی‌شود.

 

برترین کشورها در حوزه فناوری نانو از قرار زیر است:

آمریکا

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۳۵۹,۶

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۱

در صدر این فهرست با اختلاف زیادی، آمریکا ایستاده که سابقه طولانی در سرمایه گذاری و ترویج توسعه فناوری نانو دارد. این کشور دارای تعدادی نقاط قوت کلیدی در این زمینه است، از جمله زیرساخت تحقیق و توسعه بسیار توسعه یافته، بخش خصوصی بزرگ و نوآور و سنت قوی همکاری بین دانشگاه، صنعت و دولت.

دولت آمریکا نقش مهمی در حمایت از توسعه فناوری نانو از طریق ابتکاراتی مانند ابتکار ملی نانوتکنولوژی (NNI) ایفا کرده است که در سال ۲۰۰۱ برای هماهنگی و تأمین مالی تحقیق و توسعه فناوری نانو در چندین آژانس فدرال تأسیس شد.

ژاپن

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۲۳۱,۲

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۲

تعدادی از شرکت های ژاپنی در زمینه نانوفناوری فعال هستند، از جمله شرکت کانن که حضور پررنگی در حوزه فناوری نانو دارد و بر حوزه هایی مانند نانومواد، نانوالکترونیک و نانوفوتونیک تمرکز دارد.

خودروساز تویوتا نیز سرمایه گذاری قابل توجهی در فناوری نانو انجام داده است، به ویژه در توسعه مواد پیشرفته و فناوری های کارآمد انرژی. از دیگر شرکت های ژاپنی پیشرو در این فضا می‌توان به «هیتاچی»، «توشیبا»، «NEC » و «فوجیتسو» اشاره کرد.

کره جنوبی

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۱۷۶,۶

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۳

کره جنوبی دارای تعدادی دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی با رتبه برتر است که به طور فعال در تحقیقات فناوری نانو فعالیت می‌کنند. این کشور سابقه همکاری قوی بین دانشگاه، صنعت و دولت در این زمینه دارد.

دولت کره جنوبی نیز با ارائه طرح های ابتکاری مانند برنامه ملی تحقیق و توسعه فناوری نانو و مرکز ملی هماهنگی فناوری نانو، سرمایه گذاری زیادی در توسعه فناوری نانو انجام داده است. این تلاش ها به تثبیت کره جنوبی به عنوان بازیگر اصلی در جامعه جهانی فناوری نانو کمک کرده است.

انگلیس

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۵۱,۷

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۶

انگلیس دارای پایگاه تحقیق و توسعه قوی در فناوری نانو است و تعدادی از دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی، پژوهش های پیشرویی در این زمینه انجام می‌دهند. دولت این کشور همچنین از طریق طرح هایی مانند شبکه انتقال دانش نانوفناوری (NanoKTN) و مرکز ملی نانوفناوری (NNC) در توسعه فناوری نانو سرمایه گذاری کرده است.

انگلیس نقاط قوت کلیدی در فناوری نانو دارد از جمله تخصص در زمینه‌هایی مانند نانومواد، نانوالکترونیک و نانوپزشکی. این کشور خانه تعدادی از شرکت های پیشرو در این زمینه ها است و همکاری های قوی با صنعت، دانشگاه و سایر موسسات تحقیقاتی ایجاد کرده است.

این کشور علاوه بر تلاش‌های تحقیق و توسعه، سیاست‌ها و مقررات مربوط به فناوری نانو را نیز وضع کرده، از جمله «اصل احتیاط» که هدف آن اطمینان از معرفی فناوری‌های جدید به شیوه‌ای مسئولانه و ایمن است.

فرانسه

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۴۲,۷

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۴

فرانسه طرح های ابتکاری و برنامه برای حمایت از توسعه فناوری نانو ایجاد کرده است، از جمله طرح ملی نانوتکنولوژی (PNANO) که یک برنامه تحقیقاتی ملی است که هدف آن هماهنگی و ترویج تحقیق و توسعه در زمینه نانوتکنولوژی در این کشور است. علاوه بر این، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) یک سازمان دولتی است که بودجه پروژه های تحقیق و توسعه فناوری نانو را در این کشور تامین می‌کند.

کانادا

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۳۶,۷

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۷

رتبه ششم پیشرفته‌ترین کشورها در فناوری نانو کانادا است که در استفاده از نانومواد برای گرم نگه داشتن مردم در زمستان‌های سرد این کشور پیشگام است. شاید شوخی باشد شاید هم نه!

برخی از شرکت های پیشرو در فناوری نانو در کانادا عبارتند از«کربن کیور تکنولوژی» «CarbonCure Technologies» که نانومواد و نانوساختارهای پیشرفته را برای استفاده در صنعت ساخت و ساز توسعه داده و تولید می‌کند،«نانو استرینگ تکنولوژی» «Nanostring Technologies » نیز همین کار را انجام می‌دهد اما برای استفاده در مراقبت های بهداشتی و کاربردهای پزشکی، وشرکت «نانوتک سکیوریتی» «Nanotech security Corp» که بر تولید موادی متمرکز شده است که کاربردهای امنیتی و دفاعی دارند.

بلژیک

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۲۸,۷

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۸

بلژیک نیز طرح های ابتکاری و برنامه هایی برای حمایت از توسعه فناوری نانو ایجاد کرده است، از جمله پلتفرم «نانوتکنولوژی بلژیک »(BNP) که یک پلتفرم ملی با هدف هماهنگی و ترویج توسعه فناوری نانو در این کشور است. علاوه بر این، دفتر سیاست علمی بلژیک (BELSPO) یک سازمان دولتی است که بودجه پروژه های تحقیق و توسعه فناوری نانو را در این کشور تأمین می‌کند.

اسپانیا

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۲۷,۱

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۱۲

اسپانیا یکی از بزرگترین صعودهای سال به سال را در فهرست پیشرفته ترین کشورها در فناوری نانو داشته و دارای صنعت نانوفناوری قابل توجه و رو به رشدی است، با تعدادی از شرکت ها و موسسات تحقیقاتی که فعالانه در توسعه و تجاری سازی فناوری نانو فعالیت می‌کنند. محصولات و فناوری ها این کشور دارای سنت قوی تحقیق و توسعه در این زمینه است و به دلیل تحقیقات و نوآوری با کیفیت بالا در زمینه فناوری نانو شناخته شده است.

آلمان

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۲۶,۱

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۵

آلمان یکی دیگر از بازیگران مهم در زمینه فناوری نانو است که محققان آن فعالانه روی توسعه نانومواد جدید از جمله نانوذرات، نانولوله‌ها و نانوفیلم‌ها با خواص منحصر به فرد و کاربردهای بالقوه کار می‌کنند. پژوهشگران این کشور همچنین در حال بررسی استفاده از فناوری نانو در توسعه داروهای جدید، ابزارهای تشخیصی و تجهیزات پزشکی با هدف ارتقای اثربخشی و کارایی مراقبت‌های بهداشتی هستند.

حفاظت از محیط زیست یکی دیگر از حوزه‌های کلیدی تحقیقات در آلمان است که دانشمندان در حال کار بر روی استفاده از فناوری نانو برای پاکسازی آلاینده‌ها و آلاینده‌های محیط‌زیست یا توسعه روش‌های جدید و کارآمدتر برای استفاده از منابع طبیعی هستند.

استرالیا

تعداد اختراعات IP۵ نانوفناوری: ۲۴,۵

رتبه در سال ۲۰۱۷: ۱۳

تعدادی از شرکت های نانوفناوری مستقر در استرالیا وجود دارند که در توسعه و تجاری سازی محصولات و فناوری های مبتنی بر فناوری نانو فعالیت دارند. برخی از شرکت‌های فناوری نانو مستقر در استرالیا عبارتند از «نانوسونیکس» «Nanosonics» که نانومواد و نانوساختارهای پیشرفته را برای استفاده در مراقبت‌های بهداشتی و کاربردهای پزشکی توسعه داده و تولید می‌کند و«Nanollose» «نانولوز» که نانومواد و نانوساختارهای پیشرفته را برای استفاده در طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله انرژی، الکترونیک و مراقبت های بهداشتی می‌سازد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار