تقریبا همه دانش آموزان در سراسر جهان دارای یک حس مشترک هستند: آنها مدرسه را دوست نداشته و با بیشتر محتوای کتاب های درسی ارتباطی برقرار نمیکنند. دلیل این امر چیست و چگونه میتوان به آنها برای ادگیری بهتر کمک کرد؟
به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از سیناپرس، ممکن است برای بسیاری از افراد سوالی به وجود آمده باشد که چرا دانش آموزان علی رغم حضور در کلاس های درسی و حل کردن تمرینات و گذر از امتحانات نسبتا دشوار، مطالب درسی را به خوبی نیاموخته و آن را فراموش میکنند؟
پروفسور دانیل ویلینگهام، روان شناس مشهور در کتاب خود با عنوان چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ میگوید که « حافظه ماحصل و نتیجه فکر کردن است». در واقع ما چیزهایی را که به آنها فکر میکنیم به یاد میآوریم، نه لزوما چیزهایی که به ما گفته میشود.
در این میان برخی محققان میگویند میتوان با ترفندهایی خاص، مطالب درسی را بهتر به خاطر سپرد که یکی از این موارد، مطالعه درس و یادداشت بخش های مهم آن به صورت خلاصه نویسی است. در حقیقت نوشتن یادداشت های شخصی به افراد کمک میکند مطالب را بهتر یاد بگیرند.
از منظر علمی وقتی یادداشتهایی را با کلمات و نگارش خودتان مینویسید، خود را مجبور میکنید تا ایده های دیگران را به شکلی تغییر دهید که بتوانید به طور خلاصه روی کاغذ بیان کنید. این تلاش ذهنی احتمال انتقال این اطلاعات به حافظه بلندمدت شما را افزایش میدهد.
بسیاری از مطالعات نشان داده اند که یادداشت های دست نویس، به ویژه یاد داشت هایی که دارای فلش، نمودار و حاشیه هستند، روند حفظ اطلاعات را بهبود می بخشند. در این میان منظور از نوشتن، نگارش با قلم و خودکار روی کاغذ است نه تایپ کردن در کامپیوتر و موبایل زیرا اگرچه تایپ کردن، سریعتر از نوشتن با خودکار است، اما این روش نگارش بیش از حد تکراری و مکانیکی بوده و تمرکز و توجه شما را تحریک نمیکند. از این پس برای بهتر یادگیری مطالب دشوار آنها را خلاصه نویسی کرده و سپس حفظ کنید.
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
اخبار و اطلاع رسانی علوم و پژوهش ایران، مجلات و کنفرانس های علمی
پایگاه خبری و اطلاع رسانی علم و پژوهش نیوز
مجوز فعالیت از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تلفن تماس: 09010343510
ایمیل: elmopazhoheshnews@gmail.com
web: elmopazhoheshnews.ir