menusearch
elmopazhoheshnews.ir

نمرات امتحانات نهایی فردا اعلام خواهد شد

جستجو
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۶:۴۳
۱۴۰۲/۴/۱۷ شنبه
(0)
(0)
نمرات امتحانات نهایی فردا اعلام خواهد شد
نمرات امتحانات نهایی فردا اعلام خواهد شد

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از اعلام نتایج نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان تا فردا توسط مدارس خبر داد.

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از خبرگزاری دانشحو، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد به تشریح نتایج امتحانات نهایی پرداخت و اظهار کرد: نتایج امروز به حوزه‌های تصحیح می‌رود و فردا دانش‌آموزان می‌توانند نتایج امتحانات را ببینند.

وی ادامه داد: ۹۱۴ هزار و ۴۶۵ نفر در امتحانات نهایی خرداد شرکت کردند که شامل ۵۳۴ هزار و ۱۲۱ دختر و ۳۸۰ هزار و ۳۴۵ پسر است؛ همچنین ۹۶۵ هزار نفر دانش‌آموز و ۳۱۸ هزار و ۸۴۱ داوطلب آزاد بودند.

زارعی با بیان اینکه ۵۰۶۵ حوزه اجرا و ۳۹۱ حوزه تصحیح و همچنین حوزه تصحیح اقماری پیش‌بینی شد، گفت: ۱۲۳ هزار و ۱۹۴ نفر در طول برگزاری و تصحیح آزمون فعالیت می‌کردند؛ همچنین ۲۳ میلیون برگه توسط ۴۸ هزار فرهنگی تصحیح شد و تا پاسی از شب برخی حوزه‌ها فعال بودند.

وی تصریح کرد: قبلاً تصحیح الکترونیکی سؤالات چهار گزینه‌ای داشتیم، اما تصحیح الکترونیکی سؤالات تشریحی، امسال برای اولین بار انجام شد. برگه‌ها توسط دو مصحح تصحیح می‌شد و مصححان، تصحیح یکدیگر را نمی‌دیدند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: ۶۵ درصد مغایرتی بین دو مصحح نبود یا کمتر از یک نمره بود. اگر مغایرت کمتر از یک نمره بود، با میانگین گرفتن و به سمت نمره بالاتر، نمره دانش آموز اعلام می‌شد، اما اگر بیش از یک نمره مغایرت بود، به مصحح سوم ارائه می‌شد.

وی اضافه کرد: اگر در تصویربرداری برگه‌ها اشکالی بود، حوزه‌های تصحیح عودت می‌دادند و لکه‌گیری انجام می‌شد و حتی یک برگه از دانش‌آموزان، تصحیح نشده نماند.

زارعی با بیان اینکه راهنمای تصحیح استاندارد تعریف شد، اظهار کرد: امسال راهنمای تصحیح به صورت استاندارد شده، با همکاری گروه‌های آزمایشی ارائه می‌شد و به حوزه‌های تصحیح می‌رفت و همچنین بازنگری در راهنمای تصحیح هم انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه ۷۶ درصد سؤالات مورد تأیید دبیرخانه راهنمای تحصیلی بود، گفت: ۲۴ درصد هم اصلاحاتی در راهنمای تصحیح انجام شد؛ هنچنین مبنای طراحی سوال کتاب درسی بود و توانستیم مرجعیت را به کتاب درسی برگردانیم و سراغ کتاب‌های کمکی نروند مگر در جهت تحقق اهداف کتاب درسی باشد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: نتایج امتحانات فردا اعلام می‌شود و دانش‌آموزان تا ۲۰ تیر فرصت اعتراض به نمرات دارند یعنی ۳ روز مدت رسیدگی به اعتراضات است. داوطلبان آزاد هم در این مدت ۳ روز فرصت دارند.

وی به سابقه تحصیلی از ۱۳۸۴ به بعد اشاره کرد و ادامه داد: داوطلبان به سامانه my.medu.ir مراجعه کرده و اگر مغایرتی می‌بینند اعلام مغایرت کنند. اگر اصلاح نشد به سنجش منطقه آموزش و پرورش خود مراجعه کنند و یادآور می‌شویم که حتما باید در سامانه تأیید نهایی بزنند.

زارعی تصریح کرد: اگر داوطلبان برای ترمیم نمره اقدام کردند هفته بعد می‌توانند نمرات‌شان را در سامانه ببینند. همچنین دانش‌آموزانی که امسال امتحان نهایی دادند، هفته بعد به سامانه مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: برای تأیید سوابق تحصیلی، نمرات همه دانش‌آموزان تراز می‌شود. یک نمره کل برای هر فرد تولید می‌شود و به سازمان سنجش برای سابقه ۴۰ درصد ارایه می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم سوابق تحصیلی تا پایان تیر و اول مرداد به سازمان سنجش ارسال شود.

زارعی تصریح کرد: بعضاً شنیده می‌شود سؤالات سخت بوده است. اولا مبنای طراحی کتاب بوده و هیچ سوالی خارج از کتاب طراحی نشده است. بخشی از سوالات را سطوح بالای شناختی را مورد بررسی قرار می‌دهد و دانش‌آموز که تسلط کافی دارد می‌تواند پاسخ دهد و دانش‌آموزانی هم توانسته‌اند در دروس مختلف نمره ۲۰ را کسب کنند.

وی افزود: تمام سوالات را تحلیل می‌کنیم و به شکل سوال به سوال تحلیل را انجام می‌دهیم تا ببینیم چه سطحی از سطوح شناختی را مورد بازنگری قرار می‌دهد. ضمن اینکه اطلاعات تکمیلی از دانش‌آموزان دریافت کردیم تا تحلیل کامل انجام دهیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در انتها گفت: نقطه تمرکز دانش‌آموزان، امسال امتحان نهایی هم بود و این در حالیست که در سال گذشته نفرات یک تا ۱۰ کنکور هیچکدام معدل ۲۰ نگرفتند، اما امسال وضعیت فرق می‌کند. تیم تحلیل تشکیل شده است و در نظر داریم برش استانی دهیم و مبنای سال کار آینده قرار دهیم.

 
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار