menusearch
elmopazhoheshnews.ir

فعالیت هزار و ۳۱۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجارت خارجی

جستجو
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۹:۴۱
۱۴۰۲/۱۱/۲۹ یکشنبه
(0)
(0)
فعالیت هزار و ۳۱۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجارت خارجی
فعالیت هزار و ۳۱۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجارت خارجی

با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، دومین گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش بنیان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریس جمهور، رئیس مرکز تعاملات بین المللی و مدیران ۳۰۰ شرکت برتر صادراتی دانش بنیان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امیرحسین میرآبادی، رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری طی سخنانی در این نشست با اشاره به اینکه در دنیای پویای تجارت و صادرات، باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان به عنوان یک مرکز نوآوری و همکاری، زمینه رشد و پیشرفت را برای شرکت‌های صادراتی فراهم می‌کند، افزود: باشگاه، جایی است که کارآفرینان و متخصصان در حوزه صادرات و تجارت بین‌الملل گام بلندی را برمیدارند.

وی افزود: در دهه گذشته ایده باشگاه سرآمدان صادراتی دانش بنیان با هدف ارتقای برند ملی ایران در محصولات با فناوری پیشرفته در سطح جهانی شکل گرفت و این باشگاه در سال ۱۳۹۷ به عنوان بستری برای ارزیابی و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صادرات تاسیس شد.

میرابادی با اشاره به اینکه گام‌های مستمر شرکت‌های دانش بنیان در صادرات، آن‌ها را در گروه‌های مختلفی قرار می‌دهد افزود: بر همین اساس شرکت‌ها در باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان (IHTECC) ستاره‌های صادراتی کسب می‌کنند و بهترین شرکت‌ها با توجه به شاخص‌های ارزیابی رتبه ۵ ستاره و دیگر شرکت‌ها بنا بر امتیاز خود رتبه‌های ۴، ۳ و ۲ ستاره کسب می‌کنند.

وی موضوع ایران ساخت بودن را از جمله معیار‌های حائز اهمیت در ارزیابی شرکت‌ها دانست و افزود: توان تولید انبوه، دارای مجوز‌های لازم کیفیت عملکردی، دارای تیم‌های تخصصی تحقیق و توسعه، دارای سابقه فروش داخلی، دارای سابقه صادراتی، کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی و … از جمله معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان است.

وی در ادامه با اشاره به غربالگری ۹۶۰۰ شرکت دانش بنیان، خاطر نشان کرد: از این تعداد ۲۱۴۲ شرکت وارد فرایند ارزیابی رسمی شدند و ۹۵۰ شرکت در قالب شرکت‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیم بندی شدند.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان افزود: قابل توجه است که در سال گذشته این عدد نصف بود و این پیشرفت حاصل تلاش دوستان است.

به گفته میرآبادی، طی یک سال گذشته حدود ۱۸ شرکت‌دانش‌بنیان از ۳ ستاره به ۴ ستاره و چهار شرکت از ۴ ستاره به ۵ ستاره ارتقا پیدا کردند

وی خاطر نشان کرد: از تعداد ۹۶۱۵ شرکت دانش‌بنیان هزار و ۳۱۳ شرکت در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشتند؛ به عبارت دیگر حدود هشت هزار و ۳۰۲ شرکت معادل ۸۶ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان هیچگونه فعالیت خارجی نداشتند.

میرآبادی با اشاره به فراوانی شرکت‌ها در سطوح مختلف، اشاره کرد: امسال در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته بیشترین فراوانی و در حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی کمترین فراوانی را شاهد بودیم.

وی در پایان با اشاره به خدمات کریدور توسعه صادرات در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد:کریدور صادرات با ارائه خدمات توسعه بازار بین الملل مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به شرکت‌های دانش بنیان، گام موثری در رشد و پیشرفت آن‌ها برداشته است. این خدمات شامل برگزاری پاویون در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیأت تجاری، برگزاری بوت کمپ‌های صادراتی و… است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار