menusearch
elmopazhoheshnews.ir

برای اینکه مطالب را به یاد بسپارید، بخوانید

جستجو
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۳۹:۴۴
۱۴۰۱/۱/۵ جمعه
(0)
(0)
برای اینکه مطالب را به یاد بسپارید، بخوانید
برای اینکه مطالب را به یاد بسپارید، بخوانید

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از سیناپرس، موضوع یادگیری و ماندگاری مطالب در حافظه مسئله مهمی محسوب می‌شود که محققان و دانشمندان تلاش می‌کنند تا راهکارهایی را برای بهتر شدن آن انجام دهند. یکی از بهترین راهکارها که کارشناسان توصیه می‌کنند به خاطر سپردن مطالب یا داده های مورد نظر به صورت مرحله به مرحله است.

در اینجا به پنج مرحله مفید و موثر جهت یادگیری بهتر اشاره می‌کنیم که باید به دنبال هم انجام شود تا مطالب یا حتی رویدادها به صورت خاطر و داده های ذخیره شده دوباره به یاد فرد بیاید:

• احساس کردن: احساس کردن در واقع همان آغاز فرآیند ساخت حافظه شامل قرار گرفتن در معرض صحنه ها و موقعیت های اطراف است. به طور کلی مناظر و صداهای مختلف توسط حواس شما تجربه می‌شود بنابراین برای یادگیری بهتر باید به آن توجه بیشتری شود.

• رمزگذاری: روزانه با اطلاعات حسی ارسال شده به مغز، حجم و پیچیدگی آن برای پردازش بسیار زیاد است. با توجه به اینکه مغز ما به طور انتخابی جنبه ها را انتخاب می‌کند، باید به مسايل مهم توجه بیشتری شود. به گزارش سیناپرس، زمانی که اتفاقات روزمره رمزگذاری می‌شود کمتر احتمال دارد که بعداً در حافظه دوباره پخش شوند بنابراین بهتر است مطلبی که در نظر دارید در حافظه اتان بماند رمزگزاری کنید.

• تحکیم: برای ریشه یابی عمیق این خاطرات در مغز، تثبیت آن ضروری است. این فرآیند با کنار هم قرار دادن تجربه رمزگذاری شده در یک حافظه پایدار و طولانی مدت، سیگنال های بین نورون های مغز را که برای یادآوری لازم است، تقویت می‌کند. به زبان ساده تر باید گفت موضوعی را که می‌خواهید یاد گرفته و بعدا به خاطر بیاورید را به مسائل و موضوعاتی پیوند بزنید که رمزگذاری شده و در حافظه تثبیت شده اند.

• ذخیره سازی: اطلاعات یا مواردی که می‌خواهید بعدا به خاطر بیاورید باید پس از ادغام در یک حافظه، در مغز ذخیره شود، جایی که بتوان به راحتی به آن دسترسی داشت. البته این موضوع را باید در نظر بگیریم که مطالب یا موضوع حفظ شده، کامل ذخیره نمی‌شود. به گزارش سیناپرس، در واقع نشانه های آن ذخیره می‌ شوند تا بیشتر شبیه یک کمک باشند و مغز ما را وادار کند تا داده ها را همانطور که ما آنها را با دقت هر چه بیشتر با استفاده از جنبه‌ های انتخاب شده رمزگذاری کردیم، بازسازی کند.

• بازیابی: در این مرحله باید بدانیم هزاران رویداد را می‌توان به عنوان ردیابی حافظه ذخیره کرد، اما اگر قابل بازیابی نباشند، بی فایده هستند. به گزارش سیناپرس،در حالی که بیشتر خاطرات یا مطالب یادگیری شده هرگز استفاده نمی‌شوند، برخی از آنها را می‌توان با استفاده از نشانه های بازیابی، به خاطر آورد. آهنگی که شنیدید می‌‌تواند باعث ایجاد نشانه حافظه شود.

زمانی که به یک آهنگ یا محل یا فرد خاصی فکر می‌کنیم، خاطرات مرتبط پیرامون آن را نیز می‌توانیم بازیابی کنیم. به گزارش سیناپرس، هنگامی که ردیابی حافظه فعال می‌شود، احتمال فعال شدن مجدد آن در آینده بیشتر می‌شود. به گزارش سیناپرس،بنابراین باید بگوییم که هرچه بیشتر مطالب را بازیابی و مرور کنیم بهتر می‌تواند آن را دوره های بعد مورد استفاده قرار دهیم.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: howitworksdaily

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار