menusearch
elmopazhoheshnews.ir

استعدادهای برتر و دولت دانش‌بنیان

جستجو
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۳۷:۳۸
۱۴۰۱/۹/۲۳ چهارشنبه
(0)
(0)
استعدادهای برتر و دولت دانش‌بنیان
استعدادهای برتر و دولت دانش‌بنیان

استعدادهای برتر و دولت دانش‌بنیان

رئوف میلان‌نورانی*

 

 

علاوه بر بحث نخبگان دولت دانش‌بنیان باید به شناسایی و تربیت استعدادهای برتر خود نیز توجه کند. استعدادهای برتر در واقع نخبه‌های فردا و ذخایر نخبگانی هستند که هنوز به مرحله رشد و شکوفایی خود نرسیده‌اند و این مهم با درایت و قاطعیت تمام در آیین نامه جذب و نگهداری نخبگان دیده شده است تا علاوه بر جلوگیری از فرار مغرها شاهد تربیت و رشد افراد مستعد نیز باشیم.

تزریق همزمان نخبگان و استعداد های برتر به سیتم دولتی اثر خیلی زیبایی بر روح و کالبد آن دارد چرا که از یک طرف این افراد باعث جهت‌دهی‌های موثرتر و هدفمند تر به حرکت کل سیستم می‌شود؛ از سوی دیگر اعضای غیر نخبه سازمان‌ها درون این جریان جدید سعی می‌کنند رفتارهای سازمانی نخبگانی از خود نشان دهند چرا که الگوهای نخبگانی کنارشان بر ناخودآگاه آنها اثر می‌گذارد.

حضور استعدادهای برتر به عنوان افرادی که هنوز به جایگاه نخبگی نرسیده‌اند کمک میکند در فاصله نخبگان و سایر کارمندان به عنوان رابط عمل کنند و خلاء موجود را از بین ببرند تا ارتباط کاری این سه گروه جریان سازتر و پایدارتر باشد.

 

نخبگان و توسعه پایدار

همانطور که تمدن‌های اصیل و پرعمر تاریخ همگی با دانشمندان و شاهکارهای علمی و فنی خود شناخته می‌شدند دولت و حکومت ما نیز برای قوام و تداوم خود نیازمند بهره‌گیری از نخبگان خود است و باید از ایشان در همه حوزه‌های تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرا استفاده کند. در همین راستا دولت باید با سوق پایان نامه های دانشگاهی و پژوهشها به سمت حل مشکلات جامعه از دانشگاه‌ها نسل سوم به عنوان مهد و منبع تربیت نیروی ماهر و کارا و همچنین تولید راه حل مسایل خوداستفاده بهینه کند. در تحریم نیز با کمک اجزای دولتی که تفکر و عملکرد دانش‌بنیان داشتند توانستیم از تهدید تحریم به فرصت‌های غیر قابل باوری برسیم در حدی که نام و برند ایرانی در حوزه هایی چون پزشکی، هسته‌ای، موشکی و غیره برجسته گشت و باعث شد معادلات سیاسی و اقتصادی دنیا عوض شود و ایران جزو عناصر تاثیرگذار در این معادله‌ها نقشی ویژه بازی کند. در نتیجه آزموده را آزمودن خطاست یعنی باید دولتی تماما دانش‌بنیان به بدنه دستگاه‌های اجرایی تزریق شود تا شاهد جهشی بنیادین و پایدار در کشور باشیم. جهت اجرای این موضوع دستگاه‌های اجرایی باید عملا به آیین نامه پایبند باشند و در سطوح مختلف اجرایی از نخبگان استفاده کنند حتی گاها در حد مشاور یا لیست‌های کاغذی اولیه تا مسیر ورود واقعی مجامع نخبگانی به بدنه دولت تسهیل و تسریع شود.

 

* عضو کمیته فنی مالکیت فکری وزارت بهداشت

منبع: isti.ir

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار