menusearch
elmopazhoheshnews.ir

از ماشین تان حرفه ای مراقبت کنید

جستجو
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۳۹:۲۶
۱۴۰۱/۱/۱۲ جمعه
(0)
(0)
از ماشین تان حرفه ای مراقبت کنید
از ماشین تان حرفه ای مراقبت کنید

به طور عادی هر خودرویی یک عمر مفید دارد ولی اقدامات و گام‌ های کوچک و اساسی وجود دارند که می‌‌توانند ماشین شما را برای مدت طولانی ‌تری حفظ کرده و در هزینه های تعمیر و نگهداری خودروی شما صرفه جویی کنند.

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از سیناپرس، از نظر آماری، اکثر خودروها بدون تصادف به پایان چرخه عمر خود می‌رسند. آنها اغلب به تدریج رها شده و زمانی که هزینه تعمیرات از ارزش آنها بیشتر باشد، از بین می‌روند. دوستداران خودرو اسم این مساله را داروینیسم خودرویی یا مصرف گرایی افسارگسیخته گذاشته اند. در هر صورت، این چرخه را می‌توان با انجام اقدامات کوچک و اساسی برای حفظ وضعیت خوب خودرو به تأخیر انداخته یا به طور کلی متوقف کرد. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم:

اهمیت ندادن به چراغ روغن

برخی چراغ های هشدار دهنده در خودرو وجود دارند که می‌توانید با خیال راحت از آنها چشم پوشی کنید اما قطعا چراغ قرمز روغن یکی از آنها نیست. در صورت روشن شدن این علامت در حین کارکرد موتور هر چه سریعتر توقف کرده و ماشین را خاموش کنید. در ادامه روغن موتور را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را پر کنید.

ماشین را همیشه زیر پوشش نگه ندارید

ایرادی ندارد که گهگاهی ماشین خود را زیر چادر مخصوص خودرو نگه دارید، اما آن را به یک عادت دائمی تبدیل نکنید. اگر مداوم و طولانی روی خودروی خود را بپوشانید، مانند این است که ماشین تان را همیشه در یک گاراژ مرطوب پارک کنید. زیرا رطوبت زیر آن محبوس شده و باعث زنگ زدگی یا خوردگی قطعات ماشین می‌شود. مخصوصا اگر ماشین شما قدیمی است، نگهداری آن در یک محیط مرطوب مصنوعی می‌تواند باعث مشکلات بیشتر و تسریع زنگ زدگی شود.

زدن گازوئیل به جای بنزین و بالعکس

امروزه خودروها به طرز خیره کننده ای پیشرفته شده اند، اما هیچ مدلی وجود ندارد که بتواند هم با بنزین و هم با گازوئیل کار کند. برای جلوگیری از هزینه تعمیرات گران قیمت، این دو نوع سوخت را تحت هیچ شرایطی با هم مخلوط نکنید. بنابراین اگر تصادفاً گازوئیل را به جای بنزین در باک خودرو ریختید، سعی نکنید موتور را روشن کنید. حتی استارت زدن به مدت چند ثانیه، سوخت اشتباهی را به موتور ارسال کرده و با باز کردن سرسیلندر، صورتحساب تعمیر موتور ماشین تان به شدت بالا می‌رود.

نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری

هر خودرویی نیاز به تعمیر و نگهداری و انجام سرویس های اولیه دارد، اما فواصل زمانی از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. حتما دفترچه راهنمای مالک خودرو را بررسی کنید تا بدانید که مثلاً چه زمانی باید روغن، تسمه های مختلف و روغن ترمز را تعویض کنید و آن را به موقع انجام دهید. فواصل سرویس های دوره ای را فراموش نکنید چراکه به مرور زمان بر سلامت خودرو و ارزش ماشین شما نیز تأثیر می‌گذارد.

نادیده گرفتن نشتی ها و روغن ریزی

به یاد داشته باشید که زیر ماشین خود را همواره نگاه کنید تا مطمئن شوید که روغن ریزی ندارد. اگر متوجه نشتی شدید به سرعت منبع آن را یافته و در اسرع وقت مشکل آن را برطرف کنید. ریزش روغن و مایع خنک کننده موتور رایج ترین و روغن ترمز خطرناک ترین نوع نشت ها است.

فشار بیش از اندازه به کلاچ

اگر ماشین شما دارای گیربکس دستی است، سعی کنید در حالت رانندگی و استراحت وزن پای خود را از روی کلاچ بردارید. هنگامی که دنده را عوض نمی‌کنید، پای خود را از پدال کلاچ دور نگه دارید زیرا حتی مقدار کمی فشار می‌تواند عمر صفحه کلاچ را کوتاه کرده و ضرر هنگفتی را به شما تحمیل کند.

پارک کردن خودرو برای مدت طولانی

اتومبیل‌ ها طوری طراحی شده ‌اند که باید به‌ طور منظم حرکت کنند و رها کردن‌ آنها برای مدت طولانی در پارکینگ مخصوصا پارکینگ های روباز می‌‌تواند باعث آسیب ‌های گران ‌قیمت به خودرو شود. درزگیرها با گذشت زمان خشک می‌شوند و اگر در اطراف درها یا پنجره ها باشد، آب را به داخل اتاق وارد می‌کند. حتی درزگیرها و واشرهای موتور به مرور زمان باعث نشتی شده و ضررهای هنگفتی به خودرو وارد می‌کند. در فضای باز نور خورشید بر قطعات داخلی مانند داشبورد و لوازم داخلی تاثیر می‌گذارد و در موارد تابش شدید، حتی موتور خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استفاده از روغن نامناسب

قبل از اضافه کردن روغن به موتور، دفترچه راهنمای مالک خودرو را بخوانید. در حالی که برندی که خریداری می‌کنید اهمیت چندانی ندارد، مطمئن شوید که روغنی که در آن می‌ریزید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد. استفاده از روغن نامناسب باعث فرسودگی پیش از موعد موتور می‌شود. به خاطر داشته باشید که نوع روغن مورد نیاز شما ممکن است بسته به دمای محل رانندگی متفاوت باشد.

استفاده مطلق از آب در سیستم خنک کننده

هرگز سیستم خنک کننده ماشین خود را فقط با آب پر نکنید چراکه در زمستان یخ می‌زند و در تمام طول سال باعث زنگ زدگی می‌شود. از نوع خنک کننده توصیه شده توسط سازنده خودروی خود استفاده کنید و در صورت نیاز آن را با مقدار مناسب آب مخلوط کنید. این اطلاعات را در دفترچه راهنمای مالک، به صورت آنلاین یا با تماس با مراکز تعمیر پیدا خواهید کرد.

رانندگی در حالی که موتور بیش از حد گرم است

اگر موتور خودروی شما شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، در اسرع وقت توقف کنید. نشانگر دما معمولاً به شما می‌ گوید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. البته ممکن است اتومبیل شما به جای نشانگر چراغ هشدار دهنده داشته باشد. اگر در هنگام رانندگی بوی سوختگی حس کردید یا اگر دیدید که از محفظه موتور دود یا بخار بیرون می‌‌آید، به سرعت توقف کرده و مشکل اصلی را شناسایی و آن را رفع کنید.

تعویض دنده به دنده عقب در حین حرکت به جلو

هرگز قبل از اینکه به طور کامل توقف کنید به دنده عقب نروید. انجام این کار می‌تواند باعث آسیب گران قیمت به گیربکس شود. این موضوع در خودرویی با گیربکس اتوماتیک کمتر نگران کننده است، اما هنگام حرکت رو به جلو در خودرویی با گیربکس دستی، تعویض دنده به دنده عقب می‌تواند به شدت آسیب زا باشد.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: autocar

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار