menusearch
elmopazhoheshnews.ir

راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه

جستجو
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱:۵۴:۲
۱۴۰۱/۱/۲۴ چهارشنبه
(2)
(0)
راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
 راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز، زمان زیادی تا آغاز مدارس و دانشگاه‌ها باقی نمانده است. اگر بگوییم مدرسه و دانشگاه، در اصل مکانی برای آموختن و یادگرفتن است، دورتر از واقعیت صحبت نکرده‌ایم. در نتیجه باید به دنبال راهی برای گذر زمان در مدرسه باشیم. فرقی نمی‌کند خودمان قرار است به دانشگاه برویم یا فرزندمان را به مدرسه بفرستیم، در هر دو حالت، باید به خودمان یا فرزندمان وعده‌ای خوشمزه بدهیم تا بتوانیم کلاس‌ها را تحمل کنیم. باید ذهنمان را درگیر آن خوردنی کنیم که قرار است پس از اتمام کلاس، یا حتی اگر می‌توانیم حین خود کلاس، نوش جان کنیم.

 

اگر نگاهی به دور و اطرافمان بیندازیم، می‌بینیم که فرقی نمی‌کند مدرسه یا دانشگاه رفته باشید، در هر صورت تنها چیزی که می‌توانید دلتان را به آن خوش کنید، همان خوردنی است. اتفاقا اگر از آن دسته کسانی باشید که در مدرسه و دانشگاه به دنبال کسب علم رفته‌اید، در جامعه‌ی امروز اساسا چیز دیگری به غیر از خوردنی نصیبتان نمی‌شود.

تصمیم گرفتیم تا لیستی درست و درمان از خوردنی‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی برایتان گردآوری کنیم. با توجه به این که باید حواسمان به بقای خودمان باشد، قید تنقلات ناسالم را زدیم و سراغ خوردنی‌هایی را گرفتیم که نه تنها می‌توانند سرمان را گرم کنند، بلکه به بدنمان هم آسیب نمی‌زنند. البته هضم این موضوع که خوردنی‌های سالم‌تر، حسابی جیب‌مان را بیشتر از خوردنی‌های جذاب و مضر خالی می‌کند، واقعا سخت است.

 

امروز درباره تغذیه مدرسه بچه ها و همچنین طرز تهیه و بسته بندی انواع تغذیه مناسب برای مدرسه بچه ها صحبت می‌کنیم. بچه ها هرروز حداقل پنج ساعت را در مدرسه می‌گذرانند، آنها تعلیم میبینند، بازیگوشی می‌کنند و هم از لحاظ جسمی و هم مغزی احتیاج بـه تغذیه کامل دارند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم با مـا همراه باشید.

 

بعد از گذشتن تابستان گرم با روزهایی طولانی، نوبت هوای خنک، روزهای کوتاه و برگ هـای زرد پاییز رسید فصلی کـه برای همه ی مـا مساوی اسـت با شروع درس و مدرسه؛ چـه دانش آموزی درخانه داشته باشیم و چـه نداشته باشیم، اگر شـما هم در جمع خانوادِتان دانش‌ آموزی دارید کـه اینروزها آماده می‌شود برای رفتن بـه مدرسه و بیشتر وقتش را باید بـه درس‌ خواندن اختصاص دهد این مطلب را از دست ندهید.

 

بـه اعتقاد درمانگران طب سنتی خانوادِه‌ ها با شروع فصل درس و مدرسه باید توجه بیشتری بـه تغذیه دانش‌آموزان داشته باشند و چـه بهتر کـه انتخاب خوراکی‌ ها و موادغذایی رابا توجه بـه مزاج و عادت‌ هـای غذایی آنها در خانواده در نظر بگیرند و علاوه بر سه وعده غذایی برای آنها دو میان وعده از خوراکی‌ ها و مواد طبیعی مغذی در نظر بگیرند تا بتوانند مواد لازم و مفید برای تمرکز و درس‌ خواندن دانش‌ آموزان را فراهم کنند.

 

در طول نه ماه مدرسه تغذیۀ کودک باید از همیشه مغذی ومفید تر باشد چرا کـه دراین دوره کودک چـه از لحاظ جسمی وچه از لحاظ فکری فعالیت بیشتر را نسبت بـه دیگر اوقات دارد.یکی از این تغییرات افزایش کار خانم هـای خانه و مادران دانش آموزان اسـت مادرانی کـه حالا هرروز باید بـه فکر تغذیه فرزندشان باشند میان وعده ای کـه هم باید سالم باشد و خوشمزه وهم کودک با میل و اشتها آنرا بخورد و سیر شود.

 

صبحانه را جدی بگیرید

طبق معمول بچه هایي کـه عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند، آسان صبحانه نمی‌خورند و این مشکل میان کودکان پیش دبستانی و سال‌هـای اول دبستان بیشتر مشاهده می‌شود. این بچه ها تا سال قبل، هر وقت میخواستند از خواب بیدار می‌شدند و صبحانه شان را میخوردند.

 

 

بنابر این کاملا طبیعی اسـت کـه صبح زود، میل نداشته باشند و چیزی نخورند. اما همانطور کـه همه ی می‌دانیم، صبحانه وعده ای اسـت کـه بـه هیچ عنوان ودر هیچ شرایطی نباید حذف شود. پس مهم اسـت کـه والدین بـه شیوه ای مناسب، کودک را تشویق بـه مصرف صبحانه کنند.

 

برای صبحانه بالنگ را فراموش نکنید

برخی خوراکی‌ هـای طبیعی درکنار عسل، تخم‌ مرغ، شیر و پنیر تازه می‌تواند توانمندی مغز و کارایی آنرا در دوران مدرسه افزایش دهد. مربای بالنگ کـه از گوشت میوه بالنگ یا اترج تهیه میشود یکی از بهترین خوراکی‌ هـای طبیعی اسـت کـه میتواند توانایی مغز دانش‌آموزان را افزایش دهد.

 

مصرف مربای بالنگ علاوه بر افزایش کارایی مغز میتواند بدن دانش‌ آموزان راکه گهگاه بدون بازرسی والدین سراغ خوراکی‌ هـای ناسالم می‌روند و دستگاه گوارش آنها را در برابر میکروب‌ هـای گوارشی و مسمومیت‌ هـای احتمالی تقویت کند.ضمن آنکه مربای بالنگ بهترین ومفیدترین خوراکی طبیعی برای از بین بردن علائم گلودرد و سرماخوردگی درفصل پاییز اسـت کـه احتمال ابتلا بـه سرماخوردگی درمیان دانش‌ آموزان بیشتر از دیگر روزهای سال اسـت.

 

بهترین میان وعده ها در بوفه مامان

مدرسه برای خیلی از بچه ها فرصت خوبی اسـت تا هر چقدر دوست دارند چیپس و پفک بخورند و میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف کنند. خانواده این بچه ها هم طبق معمول حوصله تهیه میان وعده هـای خوشمزه و مقوی را ندارند و ترجیح میدهند فقط مقداری پول برای تهیه خوراکی دراختیار کودک بگذارند یا این‌کـه خودشان این مواد را برایش تهیه میکنند.

 

 

تعداد میان وعده ها بـه تعداد زنگ هـای تفریح و ساعاتی بستگی دارد کـه کودک بیرون از خانه اسـت. مثلاً اگر برای شام غذاهایی مانند کوکو یا کتلت درست کردید، میتوانید مقداری ازآن را کنار بگذارید و برای فردا صبح، بـه شکل ساندویچ همراه با گوجه فرنگی،کاهو و… بـه کودک بدهید تا علاوه بر لذت بردن از طعم آن سبزیجات بیشتری هم مصرف کند.

 

چاشت درمانی

دانش‌آموزی کـه در فاصله وعده‌ هـای غذایی چاشت میخورد صفرای کافی در بدنش تولید می‌شود. این صفرا وارد روده‌ها و سیستم گوارشی او میشود و بـه این ترتیب دیواره روده‌ها شست‌ و شو داده می‌شود و سنگینی غذاها و خوراکی‌ هایي کـه دانش‌آموز در وعده‌ هـای غذایی قبلی مصرف کرده، کمتر میشود. بـه این ترتیب بدن او آمادگی بیشتری برای خوردن وعده غذای اصلی پیدا می‌کند.

 

 

میوه‌ هـای تازه، نان، پنیر، یکی دو شماره مغز گردو و خشکبار مانند نخودچی، کشمش، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک و برگه انواع میوه‌ ها کـه بـه‌ صورت طبیعی تهیه شده بهترین چاشت از دیدگاه درمانگران طب سنتی برای درمان بد غذایی دانش‌ آموزان در ایام مدرسه اسـت.بهتر اسـت میان وعده ها را در ظرفی مناسب سن و سال کودک بگذارید و هرروز هم بعد از برگشتن از مدرسه، ظرف را بشوئید و خشک کنید تا برای فردا آماده شود.

 

نوشیدنی هـای مناسب

بچه هـای دبستانی و پیش دبستانی طبق معمول قدشان بـه اسانی بـه شیرهای آب مدرسه نمیرسد و بهمین دلیل ممکن اسـت دهان شان بـه شیر آب بخورد و احتمال بروز بیماری ها افزایش یابد. همچنین اگر امکانش را داشته باشید و مدرسه نیز مشکلی دراین زمینه نداشته باشد، خوب اسـت روزهایی در هفته بجای آب، برایش شیر بسته بندی کوچکی بگذارید تا از خواص شیر هم استفاده کند.

 

چای انرژی ‌زا دم کنید

نوشیدن چای‌ هـای گیاهی مانند دمنوش بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل‌ الطیب و بادرنجبویه رابه برنامه روزانه فرزندتان بگنجانید. نوشیدن این چای‌هـای گیاهی موجب تقویت حافظه می‌شود و توانایی مغز را برای یادگیری و ذخیره اطلاعات بیشتر میکند، بـه‌ گونه‌ ای کـه فرد در مدت زمان کوتاه‌ تری می‌تواند داده‌ هـای بیشتری را در ذهن خود ثبت کند.

 

عصرانه بخورید تا بهتر درس بخوانید

طبق معمول بچه ها عصر هم گرسنه میشوند و دوست دارند عصرانه بخورند. مادر ها هم باید عصرانه ای ساده، خوشمزه و مقوی برای شان آماده کنند تا پس از چند ساعت درس خواندن، چیزی خورده و دوباره با انرژی بیشتر آماده درس و انجام تکالیف شوند. برای عصرانه میتوانید کیک ساده ای بپزید و همراه با شیر بـه اتاق کودک ببرید یا این‌کـه چند شماره میوه رابه شکل زیبایی تزئین کنید و بـه او بدهید.

 

راهکاری بسیار موثر کـه نه تنها بـه افزایش تمرکز و التیام عملکرد مغز و تحریک حافظه کمک می‌کند بلکه دستگاه تنفسی بـه‌ویژه ریه‌ ها را هم پاک‌سازی و آماده مقابله با برخی ویروس‌ها مثل ویروس سرماخوردگی میکند و این روش استنشاق بخور برگ‌ هـای گیاه اکالیپتوس اسـت کـه میتواند بـه التیام عملکرد و اکسیژن رسانی بـه سلول‌هـای مغزی کمک کند ودر عین حال تمرکز فرد را بالا ببرد و توان یادگیری را در او چند برابر کند.

 

 راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
 راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
 راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
 راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
راهنمای خرید تغذیه برای مدرسه
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار