menusearch
elmopazhoheshnews.ir

المپیادی‌ها در ریاضی، فیزیک و شیمی تا دکتری بورسیه می‌شوند

جستجو
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۹:۶:۲۴
۱۴۰۱/۴/۱۱ شنبه
(0)
(0)
المپیادی‌ها در ریاضی، فیزیک و شیمی تا دکتری بورسیه می‌شوند
 المپیادی‌ها در ریاضی، فیزیک و شیمی تا دکتری بورسیه می‌شوند

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز، جلسه یکصد و شصت و چهارم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا با دو موضوع زیست فناوری و المپیاد‌ها تشکیل شد.

در این جلسه سعید رضا عاملی درباره المپیاد‌های دانش آموزی گفت: المپیاد‌های قدیم و جدید باید مورد توجه قرار گیرد و مجموعه ضوابط و شاخص‌ها مورد بازنگری و بروزرسانی قرار گیرد. ارتباط عناوین المپیاد‌ها با رشته‌های دانشگاهی نیازمند سیاست‌های حمایتی است. در عین رشد متعادل برای جوانان المپیادی و حمایت‌های همه جانبه از این ظرفیت‌های اثرگذار مهم است. لازم است ریاست محترم سمپاد با توجه به مجموعه نظرات اعلام شده در این جلسه پیشنهاد جدید را با همفکری کمیسیون آموزش ستاد نقشه جامع علمی کشور برای طرح مجدد آماده کند.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت : بدنه آموزش و پرورش هیچ علاقه‌ای به افراد المپیادی به خصوص سمپاد ندارد و عملاً این سازمان سختی کار زیادی دارد، چون بدنه با آن همراه نیست. از طرفی باشگاه حتماً برای سمپاد لازم است، زیرا جوان‌های المپیادی به خاطر نبودن باشگاه رها می‌شوند. از طرفی باید بگویم ما در معاونت علمی از ۲ المپیاد سلول‌های بنیادی و دوم فناوری نانو حمایت می‌کنیم. در این رابطه حمایت شورا از ساختار سمپاد مهم است، چون بودجه آن‌ها کم است. همچنین خبر خوبی برای المپیادی‌ها دارم و اینکه باید بگویم در المپیاد ریاضی، فیزیک و شیمی تفاهم نامه‌ای داریم که دانش آموزان المپیادی تا دکتری بورسیه شوند و در دانشگاه‌ها با حمایت وزارت علوم اشتغال یابند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم؛ تحقیقات و فناوری نیز در ادامه درباره سازمان سمپاد گفت: هدف ما از برگزاری المپیاد‌ها جریان علمی ایجاد کردن است که البته این موضوع برای آموزش و پرورش هم مهم است که در این راستا پیشنهاد می‌کنم المپیادی‌ها به هر میزان نمره که دریافت می‌کنند به همان میزان با یک ساختار مناسبی نمره کسب شده آن‌ها در کنکور تأثیرگذار باشد.

عبدالرسول پور عباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در المپیاد‌های دانش آموزی مجموعاً ۶۰ نفر در رشته‌های مختلف جذب دانشگاه‌ها شدند که از این تعداد ۲۱ نفر تنها در رشته مهندسی کامپیوتر بوده‌اند که دراین رابطه باید تدبیری اندیشید تا دانش آموزان در همان رشته‌ای که در المپیاد شرکت می‌کنند ادامه تحصیل بدهند.

به گفته ایمان افتخاری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فضای المپیاد یک فضای تربیتی است که یک قسمتی از آن مربوط به آموزش است. از طرفی اگر به سمت حذف کنکور و جدا کردن سنجش از آموزش هستیم باید سبد خوبی داشته باشیم که سبد عملکردی المپیاد باید بخشی از رزومه افراد قرار گیرد. همچنین باید چارچوب اصولی برای حمایت از افراد المپیادی داشته باشیم.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت : المپیاد اساساً یک روش دیگری برای کنکور است. امسال در دنیا اعلام شده علوم پایه برای توسعه پایدار است. در مدل جدید تفکر علوم پایه را نمی‌توان با بحث کامپیوتر جدی بگیریم. افراد علوم پایه را منحصر به یک رشته کردن مناسب نیست. المپیاد در رشته‌های دیگر بد نیست؛ چرا که علوم پایه یک تفکر است.

در ادامه محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیاد‌های دانش آموزی یادآور شد: برای رشته‌های علوم پایه مشوق‌های زیادی نیاز داریم ما باید بچه‌ها را به رشته‌های ریاضی مهندسی و زیست ترغیب کنیم. باید از سازمان سمپاد براساس بیانیه گام دوم پشتیبانی شود درواقع باید ببینیم به چه رشته‌هایی نیاز داریم ما باید ریاضی و علوم پایه را از مدارس تقویت کرده و مشوق آن‌ها باشیم.

همچنین منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیاد‌های دانش آموزی گفت: رشته‌های ورودی از المپیاد نیز باید روزآمد شوند. این‌طور نباشد که برگزیدگان المپیاد شیمی به رشته برق بروند این اتلاف انرژی است. شاخص‌ها هم به بازنگری نیاز دارند و باید مشخص شود که برگزیدگان المپیاد دارای مدال‌های طلا، نقره و برنز باید چند درصد در کنکور سهم داشته باشند، تاکید شد که در این مسیر به آموزش عمومی لطمه وارد نشود. انشالله وقتی موضوع نهایی شد به اطلاع مردم خواهیم رساند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت : سند ملی نخبگان بر موضوعات هویتی تاکید کردند که ما باید از المپیاد حمایت کرده و مسیر روشنی را برای آن‌ها ترسیم کنیم.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر