menusearch
elmopazhoheshnews.ir

نشست علمی «پژوهش مسئله­‌محور و راهبردگرا» برگزار شد

جستجو
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۰:۳۶
۱۴۰۱/۱/۲۶ جمعه
(0)
(0)
نشست علمی «پژوهش مسئله­‌محور و راهبردگرا» برگزار شد
نشست علمی «پژوهش مسئله­‌محور و راهبردگرا» برگزار شد

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از خبرگزاری آنا، هفتادمین نشست علمی _ تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری امروز با عنوان «پژوهش مسئله‌محور و راهبردگرا» (شامل اصول‌ها، روش‌ها و چالش‌ها) با مدیریت علمی محمدتقی دشتی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهشی مبنا، با مشارکت فعال نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، مراکز پژوهشی، دانشگاهی، اندیشکده‌ها، فعالان و تصمیم‌سازان کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) برگزار شد.

محمدتقی دشتی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: تنها ۱۲ درصد پژوهش‌ها مسئله‌محور هستند، درحالی‌که می‌بایست ۸۰ درصد آن‌ها مسئله‌محور و ۲۰ درصد بنیادی و نظری باشند. برای مثال در علوم پزشکی، یک پژوهشگر ممکن است روی اثرات دارو و یا تاریخ طب در قالب بنیادی تحقیق کند و پژوهشگر دیگری آزمایشگاه داشته باشد و شرایط بیمار را سنجش و بررسی کند و نتیجه را برای درمان و تجویز به پزشک ارسال کند. بنابراین در حال حاضر نیاز است پژوهشگر در قالب گروه یا فردی توانایی انجام تمامی این مراحل تا تجویز نسخه را داشته باشد که این کار با روش SPM قابل تحقق است.

وی خاطر نشان کرد: جدیداً روش دیگری در دنیا ارائه شده به‌نام PDIA که می‌توان آن را به بیمارستان تشبیه کرد. این فرآیند به نوعی است که بیمار را بستری و تحت‌نظر می‌گیرد تا بهبودی کامل حاصل شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به اینکه چرا پژوهش‌های ما حلال مسائل نیستند، بیان کرد: عدم اتصال نهاد علم به صنعت و پژوهش به اجرا؛ (از انتخاب موضوع پژوهش گرفته تا شناسایی مسائل، انجام مراحل پژوهش تا حل مساله) موجب مسئله‌محور نبودن پژوهش‌ها شده است. دو روش برای این کار وجود دارد که باید مراکز پژوهشی اتخاذ کنند تا امکان اثربخشی و اجرایی‌سازی پژوهش فراهم باشد؛ روش اول «روش SPM»: به معنای مسئله‌محور راهبردگرا است و روش دوم «روش PDIA»: انطباق مداوم مسئله‌محور نام دارد.

در ادامه نشست نیز تعدادی از متخصصین و حاضرین در جلسه نظرات و سوالات خود را مطرح کردند.

در خاتمه سیدمحمد شفیعی، مدیرکل دفتر آموزش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری ضمن تشکر از حضور و استقبال کم‌نظیر مخاطبین سراسر کشور در این نشست بیان کرد: این مرکز با برگزاری سلسله نشست‌های علمی-تخصصی به‌دنبال فراهم ساختن زمینه لازم برای برخورداری از ظرفیت صاحب‌نظران، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و اندیشگاهی و دریافت دیدگاه‌های متنوع صاحب‌نظران به‌عنوان بازوی فکری سازمان برنامه و بودجه کشور است تا بتوانیم خروجی‌ها و بازخوردهای مناسبی از این بحث‌های منظم هفتگی برای سیاست‌گذاران و تدوین‌گران به‌دست آوریم.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار