menusearch
elmopazhoheshnews.ir

موشن گرافی خطرات و معایب محصولات تراریخته

جستجو
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱:۴۸:۵۷
۱۴۰۰/۱۱/۹ شنبه
(1)
(0)
موشن گرافی خطرات و معایب محصولات تراریخته
موشن گرافی خطرات و معایب محصولات تراریخته

محصولات کشاورزی دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته‌ها در برهه مشخصی از زمان مورد توجه جامعه علمی و بین‌المللی قرار گرفت و پس از آن استفاده و کاشت این نوع بذرها با انتقادهای جدی در سطح جهان مواجه شد.

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز، استفاده از محصولات تراریخته طی ۲۰ سال گذشته بسیاری از پژوهشگران حوزه مهندسی ژنتیک و محیط زیست را نگران ساخته است. محصولات تراریخته با وجود مزیت هایی همچون مقاوم بودن نسبت به سموم و آفت ها، به علت دستکاری ژنتیکی می‌توانند برای سلامت انسان و محیط زیست بسیار خطرناک باشند. واردات محصولات تراریخته بدون نظارت و برنامه ریزی برای تولید کلان آن، در آینده سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد و آلودگی گونه های گیاهی و جانوری و اختلال در چرخه طبیعی محیط زیست را به همراه دارد. همچنین محصولات دستکاری شده ژنتیکی در صورت استفاده هدفمند می‌توانند خطرات امنیتی همچون عقیم سازی نسل ها و وابستگی غذایی برای کشور مصرف کننده به همراه داشته باشند.

خطرات و معایب محصولات تراریخته

گرچه این محصولات دانش بنیان می‌توانند از مزایایی مانند افزایش حجم تولید و مقاومت در برابر آفات بهره مند باشند، اما مشکلات متعددی نیز برای چرخه طبیعی اکوسیستم ها و سلامتی انسان به وجود می‌آورند.

با انتقال ژن از گیاهان دستکاری شده ژنتیکی به خویشاوندان وحشی یا اهلی‌ آنها در مزارع مجاور بسیاری از گونه های طبیعی و ارزشمند آلوده می‌شوند. از این طریق آلودگی گسترده‌ای در اطلاعات توارثی گونه های گیاهی و جانوری کشورهای مختلف به وجود می‌آید. این مساله با توجه به اینکه در فضای مزارع، باد و حشرات می‌توانند دانه و گرده را از گیاهان دستکاری شده به دیگر مناطق جابه جا کنند، باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین این محصولات با توقف چرخه های غذایی باعث نابودی ذخایر ژنتیکی و به عبارت دیگر کاهش تنوع زیستی می‌شوند. از آن جا که گیاهان زراعی با محیط بر هم کنش دارند، تنوع به بقای‌ آنها کمک می‌کند. در حقیقت، پرورش تعداد معدودی محصول زراعی خطرناک است؛ زیرا اگر یک بیماری تنها گونه گیاهی کشت شده در منطقه را درگیر کند، همه محصول از بین خواهد رفت.

همچنین پژوهش های جدید، ادعای موافقان محصولات تراریخته مبنی بر کاهش استفاده از سموم را رد می‌کند. چرا که بسیاری از محصولات تراریخته نسبت به رانداپ (گلیفوزات) نوعی علف کش، مقاوم هستند و کشاورز محصول تراریخته می‌تواند بدون محدودیت و آسیب اقتصادی از این علف کش استفاده کند. در حالی که کشاورز محصولات ارگانیک هنگام رویش محصولات نمی‌تواند از علف کش استفاده کند. بنابراین کاشت محصولات تراریخته منجر به استفاده بیشتر این سم می‌شود که اثرات سو آن بر سلامت انسان و محیط زیست شناخته شده است.

مقالات علمی و معتبر سال های اخیر نشان دهنده بیماری زایی این محصولات در ابعاد مختلف است. طی یک آزمایش بلندمدت، مصرف ذرت های تراریخته توسط موش های آزمایشگاهی منجر به ایجاد تومورهای عجیب، صدمه به کبد و غده هیپوفیز‌ آنها و ایجاد ناهنجاری های ژنتیکی و مرگ و میر نوزادان این موش ها شد. بنابر گزارش ها، مصرف این محصولات منجر به بیماری های متعددی همچون، ناباروری و بیماری های خاص نژادی، سرطان ها و بیماری های نوظهوری همانند اوتیسم می‌شود.

اکثر کشورهای اروپایی به همین دلایل روی تمامی این محصولات برچسب زده‌اند که باعث روند نزولی خرید محصولات تراریخته شده است. در برخی دیگر از کشورها برای حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم جامعه، تولید و یا واردات محصولات تراریخته به طور کل ممنوع است.

 

موشن گرافی خطرات و معایب محصولات تراریخته

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار