menusearch
elmopazhoheshnews.ir

برای کاهش وزن زمان خوردن مهمتر است یا حجم غذا؟

جستجو
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۸:۵۶
۱۴۰۱/۱۱/۷ جمعه
(0)
(0)
برای کاهش وزن زمان خوردن مهمتر است یا حجم غذا؟
برای کاهش وزن زمان خوردن مهمتر است یا حجم غذا؟

محققان روند محبوب روزه داری متناوب را به عنوان یک استراتژی مفید کاهش وزن به چالش کشیدند.

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از خبرگزاری آنا، مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد، عادات بیش از ۵۰۰ نفر در زمان صرف غذا را به مدت ۶ سال دنبال کرد و دریافت که تغییر وزن بیشتر تحت تأثیر اندازه و دفعات وعده‌های غذایی است تا فاصله زمانی میان وعده‌ها. این مطالعه روند محبوب روزه داری متناوب را به عنوان یک استراتژی مفید کاهش وزن به چالش می‌کشد.

**رژیم روزه داری متناوب چیست؟

روزه داری متناوب که به آن تغذیه با زمان محدود نیز گفته می‌شود، یک استراتژی رژیمی است که در آن تمام وعده‌های غذایی در یک بازه زمانی کوتاه در روز مصرف می‌شود. این وعده‌ها می‌توانند از ۶ تا ۱۰ ساعت طول بکشند و در نتیجه فرد اساساً تا ۱۸ ساعت در روز روزه می‌گیرد.

بحث‌های زیادی در مورد تاثیر تکنیک‌های روزه متناوب در کاهش وزن وجود دارد، زیرا باعث ایجاد تغییرات متابولیک واقعی می‌شوند یا اینکه صرفاً خوردن غذای کمتر را برای فرد آسان‌تر می‌کنند. برای مثال، مطالعه‌ای که در سال گذشته منتشر شد، نتایج کاهش وزن مشابهی را بین تغذیه‌کنندگان با محدودیت زمانی و افرادی که در تمام روز غذا می‌خورند، نشان داد. در این مطالعه به هر دو گروه محدودیت‌های غذایی با کالری کنترل شده یکسان داده شد.

**ردیابی عادات غذایی ۵۵۰ داوطلب در طول ۶ سال

درمطالعه جدید محققان رویکرد متفاوتی را در بررسی موضوع پیش گرفتند و به جای هدایت تقریباً ۵۵۰ شرکت‌کننده به پیروی از یک الگوی خاص غذا خوردن، زمان و اندازه وعده‌های غذایی روزانه را ردیابی کردند و آن‌ها را با الگو‌های کاهش وزن در یک دوره شش ساله مرتبط کردند.

هر شرکت کننده در این مطالعه از یک اپلیکیشن گوشی هوشمند برای ثبت زمان خواب، بیداری و غذا در طول چندین هفته استفاده کرد. این کار پژوهشگران را قادر ساخت تا زمان اولین تا آخرین وعده غذایی را برای هر فرد، و همچنین زمان بیدار شدن از خواب تا اولین وعده غذایی و زمان آخرین وعده غذایی تا خواب را ردیابی کنند.

یافته‌ها نشان داد که هیچ ارتباطی بین زمان صرف غذا در هر روز و تغییرات وزن در طول شش سال وجود ندارد؛ بنابراین اگر یک فرد تمام وعده‌های غذایی خود را هر روز در یک فاصله زمانی کوتاه‌تر در مقابل یک فاصله زمانی طولانی‌تر بخورد، کاهش وزن چندانی ندارد.

** زمان‌بندی وعده‌های غذایی تاثیری بر کاهش وزن ندارد

وندی بنت، محقق ارشد این مطالعه گفت: هیچ سیگنالی در داده‌ها وجود ندارد که نشان دهد فشرده کردن وعده‌های غذایی فرد در یک فاصله زمانی کوچک در هر روز نقشی در کاهش وزن دارد.

بنت می‌گوید: بر اساس مطالعات دیگری که منتشر شده است، از جمله مطالعات ما، ما شروع به فکر می‌کنیم که زمان‌بندی وعده‌های غذایی در طول روز به احتمال زیاد بلافاصله منجر به کاهش وزن نمی‌شود.

با این حال، چیزی که در وزن افراد تفاوت ایجاد می‌کند، تعداد کل وعده‌های غذایی متوسط ​​و بزرگ بود که یک فرد در طول روز می‌خورد؛ بنابراین به جای وجود یک دلیل متابولیکی بالقوه برای هر گونه فواید کاهش وزن در تغذیه با محدودیت زمانی، این یافته‌ها نشان می‌دهند که صرفاً خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر، با دفعات کمتر، چیزی است که در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.

** میزان کالری دریافتی عامل اصلی افزایش وزن است

محققان در این مطالعه می‌نویسند: «اگرچه مطالعات تجربی نشان داده است که خوردن محدود به زمان می‌تواند ریتم شبانه روزی را بهبود بخشد و در تنظیم متابولیک نقش داشته باشد، اما مطالعه ما چنین ارتباطی را در جمعیتی با طیف وسیعی از وزن بدن تشخیص نداد. نکته مهم این است که ما ارتباطی بین خوردن وعده‌های غذایی بیشتر در روز و افزایش وزن پیدا کردیم که نشان می‌دهد کل کالری دریافتی عامل اصلی افزایش وزن است.

البته همه این‌ها به این معنی نیست که استراتژی‌های روزه داری متناوب به کاهش وزن فرد کمک نمی‌کند. اما آنچه به طور فزاینده‌ای واضح به نظر می‌رسد این است که مزایای کاهش وزن که گهگاه با این استراتژی‌های غذایی مشاهده می‌شود ممکن است در درجه اول ناشی از کاهش مصرف کالری باشد؛ و روزه داری متناوب مطمئناً می‌تواند راهی مفید برای کمک به فرد برای کنترل بهتر کالری دریافتی خود باشد، اما به این معنی نیست که شما می‌توانید به سادگی هر روز در یک بازه زمانی کوتاه شش یا هشت ساعته هر چه می‌خواهید بخورید و همچنان انتظار کاهش وزن داشته باشید.

این مطالعه جدید در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار