menusearch
elmopazhoheshnews.ir

آموزش استفاده از هوش مصنوعی چه کمکی به جامعه بشری می‌کند؟

جستجو
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۵:۳۲:۲۰
۱۴۰۲/۵/۱۴ شنبه
(0)
(0)
آموزش استفاده از هوش مصنوعی چه کمکی به جامعه بشری می‌کند؟
آموزش استفاده از هوش مصنوعی چه کمکی به جامعه بشری می‌کند؟

انفجار اخیر در استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی نشان می‌دهد که ما در آستانه عصری جدید و هیجان‌انگیز هستیم که ضرورت آموزش پایه‌ای این فناوری را پیش از همیشه پررنگ می‌کند.

 

 

به گزارش پایگاه علم و پژوهش نیوز و به نقل از خبرگزاری آنا، گوگل حمله به هوش مصنوعی را با برگزاری دوره‌های پایه آغاز می‌کند تا به شرکت‌ها در درک و بهره‌برداری از پدیده‌های نوظهور این فناوری نوین کمک کند.

میشل دونلان وزیر علوم و نوآوری بریتانیا از طریق ویدئو از غول فناوری آمریکا به خاطر برنامه‌هایش برای تجهیز کارگران و روسا به مهارت‌های پایه در هوش مصنوعی قدردانی می‌کند.

دونلان می‌گوید: «انفجار اخیر در استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی مانند «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) و «بارد» (Bard) نشان می‌دهد که ما در آستانه عصری جدید و هیجان‌انگیز در هوش مصنوعی هستیم که به طور چشمگیری زندگی مردم را بهبود خواهد بخشید. برنامه آموزشی بلندپروازانه گوگل بسیار مهم و استثنایی است.»

وی معتقد است که «این اقدام گوگل رای اعتماد به بریتانیا است و از هدف دولت برای تبدیل بریتانیا به خانه فکری و خانه جغرافیایی هوش مصنوعی حمایت می‌کند.»

 

افزایش تقاضا برای آموزش در زمینه هوش مصنوعی

دوره‌های آموزشی گوگل اصول اولیه هوش مصنوعی را پوشش می‌دهند که به گفته این شرکت به افراد، کسب‌وکار‌ها و سازمان‌ها برای کسب مهارت در این فناوری نوظهور کمک خواهد کرد.

این دوره آموزشی شامل ۱۰ سرفصل در موضوعات مختلف، در قالب ارائه‌های ۴۵ دقیقه‌ای است که دو مورد از آن‌ها، افزایش بهره‌وری و درک یادگیری ماشین را پوشش می‌دهند.

شرکت انگلیسی «دیپ‌مایند» (DeepMind) که زیرمجموعه تحقیقاتی هوش مصنوعی گوگل محسوب می‌شود، استارت‌آپی برای آموزش‌های جدید خود است، اما این شرکت اعلام کرده که انتظار دارد در آینده آن را به کشور‌های دیگر نیز عرضه کند. «دیپ‌مایند» که در ۲۰۱۱ توسط «دمیس هاسبیس»، اعجوبه شطرنج کودکان تاسیس شده بود، در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار به گوگل فروخته شد و اکنون توسعه هوش مصنوعی گوگل را رهبری می‌کند.

اولین دوره‌های آموزش مهارت‌های دیجیتال که از سال ۲۰۱۵ توسط این شرکت در انگلستان ارائه می‌شود، توسط یک میلیون نفر برگزار می‌شود. به گفته مدیرعامل گوگل ما شاهد افزایش تقاضا برای آموزش بیشتر در فضای هوش مصنوعی به طور خاص هستیم. ما این نیاز را از مردم و در عین حال از کسب‌وکار‌ها می‌شنویم که به دنبال افرادی با مهارت‌های دیجیتال هستند که بتوانند به آن‌ها کمک کنند.

 

افزایش ارزش اقتصادی در بریتانیا با نوآوری‌های نوین

پیش‌بینی این شرکت این است که هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ از طریق نوآوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش اقتصادی به بریتانیا اضافه کند. به گفته این شرکت کمبود مهارت‌های فناوری در بریتانیا می‌تواند کسب‌وکارهای در حال رشد را متوقف کند.

با این حال؛ به هیچ یک از جنبه‌های منفی و ترسناک هوش مصنوعی، از جمله تاثیر بر بخش‌های عظیمی از اقتصاد با کنار گذاشتن نقش‌ها اشاره‌ای نشده است. به نظر می‌رسد کسانی که در سخنرانی‌های افتتاحیه شرکت می‌کنند، بیشتر مشتاق دانستن اصول اولیه هستند، مانند اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند به وظایفی از جمله پاسخ به ایمیل‌ها و رزرو قرار ملاقات‌ها کمک کند یا خیر.

جذابیتی که گوگل از آن سخن می‌گوید، می‌تواند نگرانی عمیقی را در مورد سرعت سرسام‌آور گسترش هوش مصنوعی و پتانسیل آن برای به پایان رساندن کامل دنیای کار به دنبال داشته باشد.

گوگل و دیگر شرکت‌های فناوری، از جمله مایکروسافت، آمازون و متا با جدیت در حال تلاش برای توسعه ابزار‌های هوش مصنوعی هستند و همگی امیدوارند در رقابتی برنده برنده با پتانسیل درآمد نامحدود، گوی سبقت را از رقبا بربایند.

گوگل در ماه مارس چت‌بات خود را در آمریکا و بریتانیا راه‌اندازی کرد که پاسخ آن به چت‌بات «اوپن ای‌آی» (OpenAI) و چت‌بات بینگ مایکروسافت بود، سرویسی که قادر به پاسخ دادن به سوالات دقیق، دادن پاسخ‌های خلاقانه و مشارکت در مکالمات است. شرکت مادر فیس‌بوک به‌تازگی نسخه‌ای متن باز از یک مدل هوش مصنوعی به نام «لاما-۲» (Llama ۲) منتشر کرده است.

 

توسعه هوش مصنوعی؛ تهدید بیشتر برای مشاغل مهارتی

گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) هشدار داد که اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند باعث از دست رفتن مشاغل گسترده مانند قانون، پزشکی و مالی شود و مشاغل مهارتی با بیشترین تهدید مواجه هستند.

برخی دیگر نگران آن هستند که شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فناوری در حال گسترش دامنه فعالیت خود در بخش نوپایی هستند که در حال حاضر هیچ قانونی در آن وجود ندارد و انعکاس آن در روزهای ابتدایی اینترنت است.

به گفته اندرو روگویسکی، از مؤسسه هوش مصنوعی مردم‌محور در دانشگاه «سوری» (University of Surrey) در گیلدفورد، انگلستان بعید است انگیزه آموزش گوگل نوع‌دوستانه باشد. در دسترس قرار دادن آموزش رایگان کاملا منطقی است. اگر از مطالب آموزشی یک شرکت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد از پلتفرم هوش مصنوعی آن‌ها استفاده خواهید کرد.

روگویسکی در ادامه می‌گوید: «شرکت‌های فناوری در همه ابعاد در حال ارائه دوره‌های آموزشی هستند. من فکر می‌کنم بسیاری از کسب‌وکار‌ها در حال حاضر با این احساس که باید کاری را با هوش مصنوعی انجام دهند و نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند، در حال مبارزه هستند. من می‌خواهم هشدار‌های بیشتری در این زمینه ببینم، کسب‌وکار‌ها باید هنگام بهره از هوش مصنوعی از برخی موارد آگاه باشند.

وی اظهار می‌کند: «مسائل بسیار تاثیرگذارتری وجود دارند که مردم باید در مورد آن‌ها فکر کنند مانند حریم خصوصی، امنیت، اساس داده‌ها، تمام نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی که ممکن است احساس کنید اگر شرکت‌های فناوری ما را مجبور کنند تا هوش مصنوعی را امتحان کنیم با آن مواجه می‌شویم.»

لوسی پاول، سخنگوی دیجیتال حزب کارگر اخیرا گفته است که «بریتانیا باید توسعه‌دهندگان فناوری را از کار روی ابزار‌های پیشرفته هوش مصنوعی منع کند، مگر اینکه مجوز انجام این کار را داشته باشند. هوش مصنوعی باید به روشی مشابه با دارو یا انرژی هسته‌ای مجوز بگیرد که هر دوی آن‌ها توسط نهادهای دولتی کنترل می‌شوند.»

 

نگرانی برای حفظ حریم خصوصی در سطح جهانی

در سطح جهانی، دولت‌ها از جمله دولت بریتانیا، در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توانند از مزایای شرکت‌های فناوری مانند گوگل که نیروی کار خود را افزایش می‌دهند، بهره‌مند شوند، در حالی که امیدوارند همین شرکت‌ها را مهار کنند.

پذیرش ناگهانی چت‌بات‌های هوش مصنوعی و ابزار‌های دیگر، مدیران را در بریتانیا با تردید مواجه کرده و آن‌ها درباره ضرر‌های احتمالی ناشی از این فناوری و همچنین خطرات مرتبط با امنیت و حریم خصوصی نگران هستند.

دو مدیر از هر پنج مدیر به موسسه مدیریت خبره (CMI) که در حاشیه برگزاری این دوره‌های آموزشی با جمعی از مدیران گوگل و نمایندگان کسب‌و کارهای کوچک دیدار کرد گفتند که نگران هستند مشاغل در سازمان‌های آن‌ها در معرض خطر فناوری‌های هوش مصنوعی باشند، در حالی که کمتر از یک مدیر از هر ۱۰ مدیر معتقدند که کارمندان آن‌ها به اندازه کافی در زمینه هوش مصنوعی آموزش دیده‌اند، حتی برای ابزار‌های رده بالایی مانند چت جی‌پی‌تی.

به گفته آنتونی پینتر، مدیر سیاست‌گذاری این موسسه هوش مصنوعی فرصت‌های بزرگ، اما ریسک‌های بالایی به همراه دارد و ما باید برای رسیدن به این هدف زمان صرف کنیم. مهارت‌های عملی لازم برای به کارگیری هوش مصنوعی در میان کسب وکار‌ها نیستند. ما ساختار نظارتی برای انجام موثر این کار را نداریم و شاید بد نباشد که کمی کند پیش برویم، در حالی که ما به مقررات، اخلاق و مهارت‌ها به صورت عملی فکر می‌کنیم.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
انتشارات چتر اندیشه
پایگاه خبری علم و پژوهش نیوز
آخرین اخبار